Bezoek aan de Iban - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van vanessa en gunter - WaarBenJij.nu Bezoek aan de Iban - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van vanessa en gunter - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de Iban

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg vanessa en gunter

23 Mei 2013 | Maleisië, Kota Kinabalu

Dinsdag mogen uitslapen, van een heerlijk ontbijt genoten en dan weer de boot op voor een tochtje van een dik uur voor ons bezoek aan de Iban stam.
Deze mensen (de voormalige koppensnellers) leven nog steeds in zogenaamde "longhouses".
En geloof me, ze zijn lang! Het is een aaneenschakeling van in totaal 54 soort "appartementen".
Voor de woonruimte is er een hele lange veranda, waar de verschillende gezinnen samen eten en ontspannen.
Er staan ook nog zeker een 20-tal huisjes vlakbij de longhouse.
We kregen een welkomstceremonie, waar er vanalles in een schaal gegooid werd...kippepluim, maïs, kruiden,...enz
Daarna kregen we nog een glaasje rijstwijn van het huis aangeboden om vervolgens verdeeld te worden over verschillende gezinnen.

Wij werden samen met 2 vrijgezellen van de groep bij een iets ouder koppel geplaatst.
Kregen al meteen koude limonade en koekjes aangeboden. Het was een hartelijk welkom!
Onze kamers werden getoond, alsook de "badkamer". Alles heel primitief, maar je zag dat de mensen écht hun best deden om ons zo goed mogelijk op te vangen.

s Avonds werd ons een maaltijd aangeboden met de hele groep, rijs t, verschillende gewekte groenten, kippensoep en fruit.
Daarna toonden ze ons hun folklore en werd er nog wat "modernere" muziek gedraaid door een neefje van de "chief" en waagden enkele groepsgenoten zich aan enkele danspasjes :-)

Er werd nog snoep en speelgoed uitgedeeld door ons aan de kinderen van de gemeenschap en daarna nr bed want de volgende dag zou het vroeg dag worden...en dat was het ook!
Onze gastheer kwam ons al wekken om 5u25!!!
Kregen gezamenlijk ontbijt wat alweer goed verzorgd was.

Kortom, het was een deel vd reis waar velen vd groep wat argwanend en onzeker tegen aan keken maar achteraf vond iedereen het een geweldige ervaring. Ook wíj :-)

Deze ochtend vlucht genomen van Sibu naar Kota Kinabalu, anderhalf uur vliegen.
Kota Kinabalu zat in de regen toen we arriveerden, mr eigenlijk mogen we echtniet klagen want dit is pas de 2de keer op de hele reis!
Helaas heeft Gunter gekregen waar hij al voor vreesde...sinusitis vd airco en voelt zich niet zo lekker :-(
Er zal dus niet veel vd stad zien in huis komen...want we zijn hier ook sneller weg dan gedacht.

Morgenvroeg vertrekken we naar Kota Kinabalu nationaal park...
Daarover later meer...

Groetjes!!

• 23 Mei 2013 - 11:42

Brigitte:

Hoi daar,
    best een zeer goed gevuld programma
    tof om dat allemaal zo te lezen
    vele indrukken om te verwerken op korte tijd dat wordt dus nagenieten
    hopelijk is Gunther snel beter en blijf jij oke
    nog steeds frisse groetjes
    brigitte

• 23 Mei 2013 - 13:55

Nico :

legt uwe vent daar ma wa in de watten, zodat em snel beter is :D
    Zo te zien heel mooie reis en vooral Borneo, da deel heb ik nog ni gedaan, gulle doet me watertanden ...
    geniet er daar nog maar van
    nico